Koncepcia rozvoja rieši komplexne rozvoj školy na obdobie rokov 2019 – 2024. Načrtáva ďalšie pôsobenie školy v konkurencii odborných škôl v Žilinskom samosprávnom kraji v súlade so štátnym vzdelávacím programom a programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja ŽSK.
Koncepcia rozvoja školy v priebehu 5 rokov bude realizovaná v uvedených oblastiach:
SOŠ poľnohospodárstva a služieb na vidieku v Žiline je v súčasnosti jedinou školou svojho typu v Žilinskom kraji, ktorá ponúka žiakom základných škôl široké a komplexné spektrum poľnohospodárskych a potravinárskych študijných odborov a odborných zameraní, vzdelanie v oblasti veterinárneho zdravotníctva, vidieckeho cestovného ruchu a manažmentu regionálneho cestovného ruchu. Snažíme sa o maximálne možnú kvalitu absolventov, o čom svedčí medzinárodný certifikát IES, ktorý v súčasnosti dosahuje rating BBB (vysoko erudovaná a profesionálne vedená inštitúcia). V celoslovenskom prieskume medzi zamestnávateľmi a rodičmi v rámci ŽSK sa škola v roku 2015 umiestnila na 2. mieste. V školskom roku 2022/2023 v hodnotení stredných odborných škôl v ŽSK sa umiestnila na 16. mieste zo 60 odborných škôl.
Východiskom bol Program rozvoja ŽSK do roku 2022 – Žilinský kraj 22+, taktiež úpravy štátneho vzdelávacieho programu a tým aj súlad ŠkVP a inovácie školskej legislatívy, predovšetkým zákon č. 61/2015 í o odbornom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súlade s uvedenými východiskami je vytváraná a realizovaná koncepcia celej školy.
ŠkVP a profil školy je a bude vytváraný v súlade so:
Súčasné školské vzdelávacie programy budú tvoriť komplexnú ponuku študijných odborov s odborným zameraním pre trh práce. Chceli by sme ich stabilizovať v období 2019 – 2024, lebo majú podporu odbornej praxe, stavovských organizácií, tiež záujem žiakov a rodičov. Je dôležité zachovať súčasný počet žiakov a tried (v rozsahu 19 – 20 tried). Priemerný počet žiakov v triede je v súčasnosti 25 žiakov, čo je ideálne.
Pripravujeme absolventov pre poľnohospodársku a potravinársku výrobu na úrovni stredného manažmentu pre firmy zamerané na rozvoj vidieckej turistiky, agroturistiky, cestovného ruchu, veterinárstva, záhradnej architektúry, potravinárstva a kynológie. Kynológia je zvlášť dôležitým odborom, nakoľko absolventi môžu pracovať ako stredný manažment na poľnohospodárskych farmách, tiež ako kynológovia v štátnom, súkromnom sektore, v sociálnej sfére ako odborníci pre hendikepovaných ľudí, kde sa využíva napr. canisterapia. Dôležité je myslieť na to, že ŽSK sa bude rozvíjať nielen priemyselne, ale aj v oblasti poľnohospodárstva, potravinárstva, cestovného ruchu, agroturistiky a rozvoja vidieka, čo už vidieť v regiónoch Turca, Liptova, Oravy a Terchovej.
ŽSK v rámci plánu rozvoja – Žilinský kraj 22+ je zameraný do budúcnosti na priemysel, služby, poľnohospodárstvo, cestovný ruch a trvalo udržateľný rozvoj regiónu. V súlade s uvedenými zámermi pripravujeme uvedenú štruktúru študijných odborov a odborných zameraní. Predpokladaný návrh štruktúry študijných odborov a odborných zameraní od šk. roku 2024/2025
Študijný odbor Počet tried
2940 M potravinárstvo, potravinár-kvalitár 0,5
4210 M 04 agropodnikanie, farmárstvo 0,5
4210 M 11 agropodnikanie, agroturistika 0,5
4210 M 18 agropodnikanie, kynológia 1
4211 M 26 záhradníctvo, sad. a krajinárska tvorba 1
4336 M 02 vet. zdravotníctvo a hygiena, hygienická a lab. Služba 1
4336 M 01 vet. zdravotníctvo a hygiena, chov hosp. zvierat 0.5
4221 Q vidiecka turistika 0,5
4223 Q krajinárske úpravy a tvorba krajiny 0,5 Spolu 1 trieda (VOŠ)
Cieľom pre obdobie 2019 - 2024 je vytvoriť sieť podnikov na základe zmluvnej spolupráce, ktoré budú pre študijné odbory a zamerania poskytovať kvalitné odborné praxe pod vedením inštruktorov z firiem ako aj odborných učiteľov praxe zo školy. Chceme dosiahnuť stav, aby každý študijný odbor bol kvalitne vyprofilovaný nielen v teoretickom, ale aj v praktickom vyučovaní. V tomto zmysle boli vypracované učebné osnovy odbornej praxe žiakov. Vo vyučovaní je nutné dosahovať v každom odbore maximálnu kvalitu vyučovania. Uvedený cieľ sme riešili aj vytvorením MZ všeobecno-vzdelávacích predmetov a MZ odborných predmetov. V personálnej oblasti sa orientujeme
na získavanie pdg. zamestnancov, ktorí majú odbornú prax. Prehľad vybraných profilových spoločností pre jednotlivé študijné odbory je v prílohe č. 1.
Uskutočňuje sa v súlade so zákonom 597/2003 Z. z. o financovaní ZŠ, SŠ a ŠZ. Finančné prostriedky pridelené zo štátneho rozpočtu budú použité na financovanie výchovno–vzdelávacieho procesu a prevádzky školy. Množstvo pridelených finančných prostriedkov vychádza z normatívu na jedného žiaka na bežný kalendárny rok. Na počet 470 – 480 žiakov školy pridelené finančné prostriedky postačujú na mzdy, prevádzku, menšie opravy, údržbu a čiastočný rozvoj školy.
Finančné príspevky mimo rozpočtu školy sú:
Škola sa bude naďalej v súlade s jej potrebami zapájať do dlhodobých i krátkodobých projektov:
Východiskom pre analýzu a hodnotenie vyučovacieho procesu je dostatok poznatkov, skúseností a poznanie modelu kvalitného vyučovania. Túto činnosť ovplyvňuje veľa faktorov, ktoré sa prelínajú a podmieňujú.
Kvalita a obsah výchovno-vzdelávacieho procesu je prvým predpokladom pre uplatnenie sa v konkurencii SOŠ v ŽSK. Je možné dosiahnuť ju len s kvalitnými pedagógmi, ktorí spĺňajú pedagogicko-odbornú spôsobilosť, majú pozitívny vzťah k svojej škole a predmetu. Sú ochotní neustále na sebe pracovať. Orientujeme sa na výber pedagógov: odborne kompetentných pracovníkov s adekvátnou kvalifikáciou, osobnostne kompetentných ľudí mravne bezúhonných, s pevnými charakterovými a vôľovými vlastnosťami a profesijne špecifickými osobnostnými predpokladmi, najmä organizačnými schopnosťami, ktoré majú prirodzenú autoritu, perspektívnych vzhľadom na zdravotný stav, očakávanú záťaž a osobné profesionálne plány a ambície.
Plánované aktivity | Časový harmonogram | Zdroj financovania | Predpokladaný rozpočet |
Vybudovať veterinárnu ambulanciu s odbornou učebňou (projekt IROP) | 2021/23 | Projekt IROP (schválený 03. 09. 2018), rozpočet | 250 000,-- € |
Vybudovať COVaP pre veterinárne zdravotníctvo a hygienu | 2023/24 | ŽSK, rodičovské združenie, rozpočet | 10 000,-- € |
Maľovanie interiéru školy | 2023 - 2024 | rozpočet školy | 20 000,-- € |
Dobudovať odb. učebňu potravinárskej technológie | 2022/2024 | Rodičovské združenie | 3 500,-- € |
Doplniť pomôckami učebňu chémie, mikrobiológie, hodnotenia potravín | 2023 | Projekt IROP, ŽSK, rodičovské združenie | 24 000,-- € |
Zakúpiť štvorkolesový traktor pre praktické vyučovanie (projekt IROP) | 2022/2023 | Projekt IROP | 50 000,-- € |
Realizovať projekt výstavby včelína a spracovania medu | 2023/ 24 | ŽSK | 50 000,-- € |
Zrealizovať havarijnú opravu školského ihriska v areáli | 2019 | ŽSK | 100 000,-- € |
Oprava strechy na garáži autobusu | 2024/25 | Rozpočet | 50 000 - € |
Transformovať súčasnú autoškolu na školskú, zakúpenie vozidla | 2019 - 2020 | Rozpočet školy, ŽSK | 15 000,-- € |
Elektronické používanie pdg. dokumentov | 2022 - 2024 | Rozpočet školy | 500,-- € |
Systému duálneho vzdelávania v študijnom odbore Potravinárstvo | 2024/25 | Rozpočet školy |
|
Modernizácia šk. jedálne | 2024 | ŽSK | 7 000,-- € |
Dokončenie revitalizácie šk. areálu podľa vypracovaného projektu | 20223/2024 | Rozpočet školy, rodičovské združenie | 2 000 – 3 000,-- € |
Vybudovať vyvýšené záhony pre predmet kvetinárstvo, a sadovníctvo | 2023 | Rozpočet, rodičovské združenie | 2 000,-- € |
|
|
|
|
Pevne verím, že moja koncepcia rozvoja SOŠ poľnohospodárstva a služieb na vidieku v Žiline sa prejaví v kvalite vzdelávania v poľnohospodárskych a potravinárskych odboroch. Naše študijné odbory a odborné zamerania budú vhodne dopĺňať ponuku vzdelávania medzi odbornými školami v ŽSK. Budeme zárukou kvalitných absolventov pre poľnohospodársku, potravinársku a veterinárnu prax, ako aj pre rozvoj vidieka a agroturistiky, cestovného ruchu a záhradnej architektúry v súlade s Plánom rozvoja ŽSK do roku 2022+, kde sa s rozvojom uvedených oblastí počíta.